tirsdag 14. desember 2021

Mariechen

 Jeg har lenge hatt lyst til å strikke noe av pløtulopi og omsider kom Mariechen av Isabell Kramer på pinnene. Pløtulopi kan vel beskrives som garn som ikke er spunnet, det minner veldig om forgarn for de som er litt kjent med spinning. Det strikkes på litt tykkere pinner og man bør være litt lett på hånden for garnet ryker lett. Heldigvis er det enkelt å spleise , man bare legger det med litt overlapp og strikker videre. 
Jeg var fast bestemt på å strikke Mariechen selv om dette garnet absolutt ikke passet til oppskrifta. I oppskrifta er det anbefaltgarn i DK tykkelse og pinnestørrelse 3 - 3,5, og  med Pløtulopien måtte jeg opp i pinne 4,5 og 5!! Her var det bare å sette seg ned og regne om hele mønsteret, -Ja, jeg strikket tilogmed prøvelapp.
 Det hele endte med at jeg laget et helt nytt grunnmønster for jakken i Pløtelopi og jeg la inn fletter og strukturmønster fra originalen. Etter litt prøving og feiling ble jeg veldig fornøyd.


Jeg vil ikke anbefale garnet til den som er litt sensitiv mot grovt og stikkete ullgarn, selv om den blir mykere etter en vask og litt bruk.  
***

Dette er min nye favoritt og den er mye i bruk. Jakka er blitt mykere og den er veldig varm.
Her er et bedre bilde av flettene og strukturmønsteret. Jeg vurderer å strikke enda siden jeg nå har funnet et mønster som passer meg ohg garnet.
Dette gikk  overraskende lite garn til dette prosjektet, bare 240 gram!
Hittil i år har jeg nå strikket opp 2 525 gram.

Hilsen Blåe Berit



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar