mandag 17. august 2009

skolestart

I dag var det skolestart, og den som gledet  seg mest var nok hun som endelig skulle begynne i 1.klasse. De to største var ikke fullt så jublende, men jeg tror nok de også syntes det var greit å komme igang. De begynte i 6. og 9. trinn, og da er det vel slik at man ikke skal juble over skolestart!??

Med skolestart følger det med litt forberedelser som f.eks innkjøp av klær og diverse skolesaker. Utstyret bør jo være iorden! Søstrene i huset var blitt enige om å sy et pennal til 1.klassingens store dag. Denne idèen likte selvfølgelig symamma også. Tidligere i vinter fikk nemlig 11-åringen velge stoff og sy et til seg selv......noe hun er meget stolt av.

Pennalet er sydd etter  bløt-syboks-mønsteret fra boka "Lapper stort og smått" av Lise Bergene. Et enkelt mønster for nybegynnere.
Det ble jobbet flittig på syrommet, og mor var mentor.
Først måtte de velge stoff, og det tok litt tid for det var mye å velge i.


                                     
Her var det fulle kurver og kasser!  Trodde ikke at jeg hadde så mye.....Kjøpestoppen får gjelde litt til.
Etter at stoffet var plukket ut, var det klart for stryking og sying. Jeg hadde bestemt meg for å la jentene jobbe mest mulig på egenhånd, og bare hjelpe dem med å tolke syveiledninga. Den skal tidlig krøkes osv....... Det klødde litt i fingrene etter å hjelpe til, men jeg klarte å styre meg,  Så der satt jeg i bakgrunnen og bare observerte de flotte jentene våre. Det var koselig å se hvor godt de samarbeidet og koste seg bak symaskina, og ikke minst hvor stolte de var over eget arbeid. Slikt rører en symammas hjerte.
    
Legg merke til svettebandet minstefrøkna hadde på seg. Man kan jo bli litt svett av å sy, mente hun.
Her var det full konsentrasjon. Måtte ha pedalen oppå dokrakken for at frøkna skulle få til å sy.
Og her ser dere resultatet.
Fint, ikke sant ?? (Jeg måtte sy de to siste sømmene i hver ende. De er litt klumpete og få til. Men likevel er det jentene som skal ha æra for dette.)
Ikke rart at mor er stolt av jentene sine. Artig at de viser interesse for min store hobby.
P.S.Ikke vanskelig å se hva som er jentenes favorittdyr for tiden.

2 kommentarer:

  1. Strikkemor23:32

    Heia. Så flinke jentene er til å sy :-) Det er så moro når de viser interesse av håndarbeid, og da må de bare få holde på ! Veldig fine pennal, kan tenke meg det var stas å ha de med på skolen i dag :-) Håper 1.klassingen hadde en fin skoleopplevelse. Nå har du alle dine på skolen :-)Her gledet de seg til skolestarten, selv om de synes ferie er topp også. Går fort til høstferien da..
    Deilig med bobilferie da. Koselig å strikke i bila, synes nå jeg. Er effektiv også da, kan strikke og se seg rundt mens man farter av gårde.
    Fint stoff og garn du har kjøpt!! Det gjør godt å kjøpe nytt (selv om man EGENTLIG har nok, hehe) Ønsker deg ei fin uke, så må vi treffes snart, kanskje du kan komme hit en formiddagdag?

    SvarSlett
  2. Anonym18:10

    Det var kjempefine pennal!!!!!! Her har ungene vært kjempetålmodige. Superflinke! Jeg er sikker på at de har lyst til å prøve andre ting også. Det er ofte slik at når ungene ser at vi voksne trives med ting, så vil ungene prøve også.
    Hilsen Heidi

    SvarSlett