lørdag 25. juli 2009

Feriesokker

Jeg og ungene har vært på ferietur til bestemor og bestefar oppe i  Kirkenes. I feriekofferten hadde jeg selvfølgelig med litt håndarbeid. Hadde begynt på det ene sokkeparet før vi dro, men hadde med pinner og mer garn for sikkerhetsskyld.  Disse sokkene er strikket i Fame fra Marks&Kattens p. nr 2,5.  Dette garnet kjøpte jeg i Østersund tidligere i vinter , og det var et meget godt garn å strikke av. Jeg likte fargene så godt at jeg bestemte meg for å strikke sokker til meg selv - Og siden det var så lenge siden sist,strikket jeg like godt 2 par!!  De er strikket etter  et enkelt standard mønster fra hodet mitt. Det ene paret har 1r og 1 vr i skaftet, det andre har 2r og 2 vr.
Egentlig liker jeg at sokkene blir så like som mulig når jeg bruker multifarget garn, men på disse nøstene var det helt umulig. Pytt, pytt! Jeg får heller leke litt Pippi,da. Gode å ha på er de ihvertfall.
Her ser dere arbeidssokkene til supermannen. Disse er strikket av tykkere restegarn og med hælforsterkning. Han har visst noen sko som "spiser" sokkehæler. Hvis du studerer bilde nøye ser du litt fargeforskjell på stripene, (men det gjør ikke han.)  Har planer om å forvandle (nesten) alt restegarnet om til arbeidssokker utover vinteren. Jeg har nemlig tenkt å slanke garnlageret før jeg kjøper mer.!!
Hmm!Kremt!! ... Det vil si .....i ferier er det lov å gjøre unntak!..
På Husfliden i Kirkenes hadde de nemlig Fame-garnet som var så godt, og da måtte jeg bare kjøpe disse to.
Synes jeg var ganske flink, for de hadde utrulig mye lekkert garn og lappestoff!! ( Sukk! )  Joda! Jeg kjøpte en stoffbit også, men bare èn.....selvom jeg har kjøpestopp på lapper også!
Tenkte dette stoffet passet fint til en veske.
God Natt!

2 kommentarer:

  1. Eli A.03:11

    Heisan.. Prøvde å legge igjen en kommentar for en god stund sia, men fikk det altså ikke til.Men nå går det greit, siden jeg kan gå inn på navn og nettadresse..
    Sååå spennende med blogg !!Har ventet litt på at du laga deg blogg, men nå er du i gang :-) Spennende å se alt det fine du lager, og så håper jeg du viser noe av alt du har laget før også :-)
    Du er virkelig flink med lappene !! En kjempefin dongeriløper, og stoffet du har kjøpt nå er nydelig. Så er du også i gang med sokkeproduksjonen, deilig med slike hjemmestrikka sokker. Tenker mannen i huset blir glad over å få sokker også. Han her, han har også sko som spiser sokker, så sokker til det bruket får han ikke. Men han fikk et par russesokker i fjor, med forbud om å ikke bruke de i verne/arbeidsskoene..og det har gått bra.
    Famegarnet har jeg ikke strikket av, men ser fint ut. Kjekt at sokkene er like ja.
    Så heldig du er som har et så flott syrom !!! Perfekt å ha alt stående en plass, og bare gå dit å sette seg å sy, slippe å rydde unnahver gang man avslutter. Står på ønskelisten her også. Likeså ei ny symaskin, trenger det :-) Skal sy en del lappesøm framover, har kjøpt kjempemye stoff, det siste i dag. Så det blir sying framover.
    Ønsker deg ei fin uke, så treffes vi snart, kanskje over et par sokker..

    SvarSlett
  2. Eli A.19:05

    Hei igjen..
    Har jo planer om å sy et lappesengetepe...tenkte på log cabin, men da vil jeg ha et behagelig mønster å se på.Veldig moro å sy log cabin. syns jeg. Men , må bare spørre deg, har du sydd sengetepper i lappeteknikk i noe anna. Vil helst ikke ha bare helt vanlige firkanter, men så trengs det ikke være altfor tidkrevende- vil ha det ganske "kjapt" ferdig. Forslag ??

    SvarSlett