søndag 24. mars 2019

Småstrikk

Jeg har nesten alltid et lite strikkeprosjekt liggende i veska, -kjekt å ha et strikketøy liggende på lur når en sitter på bussen, på venterom eller sitter i bilen og venter på et av barna.
Noen masker her og der blir etterhvert til et ferdig produkt og nå har jeg tilogmed festet alle trådene så småstrikken kan vises frem.



 Disse vottene er fra Annemor Sundbøs bok Norske vottar og vantar. Mønsteret heter fuglevotter og er strikket i rester av Heilo, Falk o.l. på pinne nr. 3.
 I følge mønsteret skulle tomlene være hvite, men jeg valgte å fortsette med mønsteret her også. Jeg gjorde også votten smalere ved å strikke 4 masker færre enn oppgitt. Jeg kuttet yttermaskene  på frem- og baksiden så det er ikke synlig. Disse endringene gjør at vottene får en  bedre passform. Det er fortsatt votteføre i Trøndelag og eldstedattera kunne gjerne tenke seg nye votter.
Det gikk med 80 gram til disse.



Mannen har fått nye arbeidssokker. Disse er strikket i mellanraggi fra Jârbogarn. Det er første gang jeg prøver dette garnet så jeg er spent på hvor godt de tåler hard bruk. Her gikk det med 180 gram. 

Til slutt har jeg strikket en enkel kjøkkenklut i dobbel perlestrikk på pinne 2,5.Bomullsgarnet var en gave i Kalenderbytte til Brit Strikkenerd. Her brukte jeg ca. 30 gram.

Med denne småstrikken viser strikkevekta mi nå 470 gram. 

1 kommentar:

  1. Nydelige votter... god ide tomlene å strikke med mønsteret... her hos meg er mange fugler fortsatt i mathuset for å se. Jeg liker.
    Hilsen til deg. Viola

    SvarSlett