torsdag 4. oktober 2018

Egenprodusert effektgarn


Jeg har hatt lyst til å lære meg spinnekunsten lenge, og forrige helg holdt det lokale husflidslaget endelig et spinnekurs,  Jeg koste meg ei hel helg med trivelige damer og en dyktig kursleder. Vi fikk en grundig innføring i spinneteknikk, ulike ulltyper, karding, stell av ull og rokker m.m. 
Det var veldig gøy og lærerikt, og for en ivrig nybegynner var det stor stas å kunne vise frem egetspunnet garn . Garnet kan vel best beskrives som effektgarn med sjarmerende klumper og ujevnheter, men det gjør ingenting -Det viktigste er at jeg har laget det selv.


På kurset stilte kurslederen med slike moderne rokker til alle deltakerne, mens våre rokker sto pent til pynt.


Rokken min står foran til høyre. Jeg var heldig og fant den på Finn til en rimelig penge. Da jeg kjøpte den manglet den bare snor, ellers var den i meget god stand. Det fulgte også med 3 spoler.  Jeg kjenner ikke historien til rokken min , men vet at den var eid og brukt av tanta til dama  jeg kjøpte den av.

***


Her har jeg fått litt på spolen....



En fin samling av unikt effektgarn.

***

Myske får møll til å holde seg unna ulla... Kjekt å vite.


***


Veldig artig å få kardet opp ulla selv. Kardemaskina var veldig effektiv.

Da jeg kom hjem måtte jeg bare prøve gammelrokken. Synes faktisk den var lettere å spinne på, og jeg ble litt kjent med hvordan snorspenninga måtte justeres underveis.
Det krever mye tid, tålmodighet  erfaring for å få til jevn og pent garn, så nå er det bare å fortsette å øve. 




***

2 kommentarer:

  1. Ja, det er gøy å spinna, og så mykje flott garn du har spunne :) Og så er det litt magisk å strikka av garnet ein har spunne sjølv :)

    SvarSlett
  2. Hei.
    Så flott garn du har spunnet :)
    Det er så kjekt å sitte ved rokken med en lydbok i ørene,
    kos deg videre med ull og garn :)

    SvarSlett