mandag 3. oktober 2016

Øst-Samiske Votter

Nå går vi mot en ny vottesesong og jentene har bestilt seg hvert sitt par. Begge har ønsket seg øst-samiske votter og det synes jeg er ekstra koselig da disse kommer fra min hjem-kommune. 
Vottene har en bord med slyngestrikk istedet for vanlig vrangbord. Denne strikketeknikken er ny for meg, men ved hjelp av google og YouTube var det bare å gjøre et forsøk.
Tror jeg fikk det til, eller ihvertfall noe som ligner veldig...
Det går med litt ekstra tid å slynge trådene vekselvis for hver maske, og jeg må innrømme at jeg hoppet over noen border på det grå paret, da slyngestrikk ikke egnet seg så godt i bil for en nybegynner. (For ordens skyld legger jeg til at jeg fikk tillatelse fra eldstedattera)
Det lyse paret er strikket helt etter mønsteret (,men uten flettesnora,fordi yngstedattera ikke ville ha disse)


Vargevalget er ikke helt etter samisk tradisjon, her benyttes vanligvis hvitt, rødt, blått, grønt og gult. Men fordi jentene selv fikk velge fra mors garnlager, ble det en egen variant.

***
Jeg fikk også øvd meg på samisk fletteteknikk. Slike flettede snorer er også vanlig å bruke som skolisser på skallene.


***

Vottene er strikket i Falk på p 3, har strikket de litt fast så de blir litt tettere. Det gikk med 150 g til disse, og strikkevekta er nå kommet til 1720g.


Kunne tenke meg å strikke flere fra dette heftet, kanskje et par til meg selv?

Mvh Berit










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar