onsdag 31. juli 2013

185 gram Bomstrikk



 Nå har jeg gjort ferdig 185 gram bomstrikk, og det hele skyldes ganske enkelt latskap. Ja, latskap!!! Høres kanskje litt rart ut , men forklaringen er at jeg droppet prøvelappen. Burde jo selvfølgelig strikke en prøvelapp, spesielt når man ikke bruker samme garnet som er anbefalt i oppskriften. 
Jeg hadde bestemt meg for å strikke en heldress (med glidelås) fra Nøstebarn og garnvalget ble Daletta fra lageret.




 Det ble en gråstripete variant, og da jeg nesten var ferdig med begge bena , stusset jeg litt på størrelsen. Planen var å strikke str. ca. 1 1/2 - 2 år, men dette så mistenkelig mye mindre ut!! 
Kanskje dressen ser større ut når jeg får strikket bena sammen på rundpinner?, tenkte jeg, men det gjorde selvfølgelig ikke det helt store utslaget.
Og her slår latskapen til igjen; Istedenfor å rekke opp og begynne på nytt, så strikker jeg heller ferdig dressen. Opprekking er kjedelig, like kjedelig som å strikke prøvelapp. :)



Dressen ble da ferdig og fin den , bare litt mindre enn jeg hadde tenkt. Endte opp m ca. 6-8 mnd tror,jeg.
Og nok engang tok latskapen overhånd, jeg orket ikke å sy på glidelåsen, det var mye enklere å strikke knappekant. Ble veldig fornøyd med den fine avrundingen jeg fikk til nederst på knapphullssiden. (Jeg hadde jo ikke felt av for knappekanter, så jeg måtte lure det til) Det ble grå plastknapper denne gangen fordi jeg har tømt lageret for treutgaven.




Ble også fornøyd med at jeg fikk økinga bak til å passe med stripene. 
Dressen skulle egentlig bli julegave til en liten tass, men han trenger nok en litt større størrelse. Denne får ligge på vent til det plopper ut en passe liten klump.

Da er det vel bare å ta sats å gjøre et nytt forsøk!!
Ha en fin dag med eller uten prøvelapp!

3 kommentarer:

  1. Jeg strikker aldri prøvelapp! Har gjort det kun en gang i livet, og det var da jeg skulle strikke dåpskjole og da syntes jeg det var litt vikitg.. :) Kommer sikkert en som passer til den dressen en annen gang :)

    SvarSlett
  2. Dressen ble kjempefin og er sikkert greit å ha en gave ferdig til en annen gang også :-) En ny dress er nok ferdig i god tid før jul tenker jeg, du er så flink med strikke-pinnene :-)

    SvarSlett
  3. Enig med deg i at både prøvelapp og opprekking er kjedelige greier! Dressen ble knallfin, og du får nok gitt den bort før eller siden. Du finner sikkert inspirasjon til en ny og litt større dress når resultatet på denne ble så bra. Lykke til!

    SvarSlett